Proč benefity nestačí aneb jak pečovat o wellbeing v práci
Jak dobře se cítíte v práci nebo ve škole? Udělejme si rychlý sken, jaký vliv na nás má prostředí, ve kterém trávíme většinu bdělého času.
Anglické slovo wellbeing se vžilo také v češtině, do které ho můžeme přeložit jako stav duševní pohody. Co to znamená? Dokážeme si uvědomit sám sebe, překonat běžné stresy v životě, jsme produktivní a dokážeme fungovat sám se sebou i ve společnosti.
Wellbeing v sobě ukrývá tyto oblasti:
- sociální oblast – potřeba navazovat sociální kontakty a žít kvalitní vztahy, schopnost empatie, spolupráce, komunikační dovednosti,
- fyzično – spánek, odpočinek, pohyb, psychosomatika, zdravý životní styl a stravování,
- psychická odolnost – jak zacházíme s emocemi, jak cítíme a prožíváme, schopnost seberegulace a ovládání emocí, kladné vnímání sebe sama a rozpoznávání emocí obecně,
- spiritualita – témata jako proč jsme tady, jaký je náš úkol, naše životní vize, etika života a naše hodnoty,
- kognitivní oblast – znalosti a dovednosti, které nám pomáhají rozvíjet se, schopnost řešit problémy, kritické myšlení a kreativita.
Všechny tyto a mnohé další oblasti spolu souvisí a vzájemně se ovlivňují. Pokud např. člověk dostal výpověď v práci, bude to mít dopad samozřejmě jeho finanční stránku života, ale také jeho sebehodnotu, pocit seberealizace a seberozvoje, mnohé sociální vztahy nebo zdraví (člověk ve stresu může mít např. potíže se spánkem)
Wellbeing můžeme ovlivnit pozitivně i negativně. Roli hraje, kolik času trávíme s přáteli a jak se věnujeme svým koníčkům, jak se staráme o svůj fyzický i psychický stav, jak využíváme své finanční prostředky, jak přistupujeme ke kariéře atd.
Rychlý kvíz wellbeingu
Odpovězme si upřímně několik otázek
- Umíme zvládat běžné starosti? Nebo se hroutíme při každé komplikaci?
- Umíme předcházet tomu, co nás stresuje, popř. na to adekvátně reagovat?
- Dokážeme rozdělit svůj čas? Kolik máme prostoru na odpočinek?
- Co nás v životě naplňuje? Věnujeme se tomu?
- Umíme produktivně pracovat i efektivně odpočívat?
- S čím jsme spokojeni, popř. nespokojeni?
- Umíme řešit asertivně konflikty a vyhledávat si kvalitní vztahy, popř. separovat kvalitní a nekvalitní vztahy?
- Dokážeme si hlídat své limity a nepřetěžovat se?
- Zvládáme ventilovat své emoce?
- Jak pracujeme se vztahy? Jakými lidmi se obklopujeme?
Do psychické nepohody se dostáváme, pokud děláme něco, co vnitřně nechceme, jsme pod tlakem nebo se neshoduje naše vnitřní a vnější motivace (tzn. splňuju jiné požadavky a hodnoty v zaměstnání než moje vlastní). Pokud máme vnitřně nějaké přání, potřeby a nastavené hranice a nedochází k jejich naplnění, jsme frustrování a nemůžeme být ve stavu wellbeingu.
Wellbeing a práce: Okénko nejen pro HR
Pokud chtějí firmy spokojené a produktivní zaměstnance, měli by se o téma wellbeingu rozhodně zajímat. Wellbeing, tedy jak jsou zaměstnanci spokojení uvnitř firmy, nevypovídá pouze o výši platu nebo benefitech. Co když se člověk necítí spokojený a unavený, většinu času věnuje jen práci a pracuje i o víkendech? Takový zaměstnanec nemůže být produktivní a efektivní a strádá tím nejen on, ale i celá firma.
Člověk by měl ve své práci spatřovat smysl, měl by mít možnost rozvíjet se, dostatek financí pro pokrytí potřeb na živobytí. Důležité jsou pro všechny také vhodné sociální vztahy a nastavení bezpečí v rámci komunikace. Toto vše má dopad na celkové klima firmy. Wellbeing se dotýká všech ve firmě, zaměstnanců, zaměstnavatelů i všech oddělení ve firmě. Tedy nejen lidí v HR, kteří toto většinou mají na starosti – důležitá je také podpora vedení.
Co dokáže zlepšit wellbeing ve firmách?
- příjemné pracovní prostředí (vhodné osvětlení, možnost větrání, kvalitní židle a stoly),
- firemní benefity, vlastní wellness či fitness zóny, možnost psychologických služeb, koučinku nebo uLékaře.cz,
- adekvátní finanční ohodnocení,
- komunikace na pracovišti, zda jsou možné schůzky kolegů pro podporu vztahů, týmové aktivity, teambuilding, průběžné pohovory nebo výzkumy ohledně spokojenosti zaměstnanců,
- možnost vzdělávání a dalšího rozvoje po profesní i osobnostní stránce zaměstnance,
- nábor, začleňování a podpora nových zaměstnanců,
- přivádění inovací do firmy (novinky ve vzdělávání, IT, kurzy, technologie, možnosti home office)
- vyhýbání se nadměrné kontrole zaměstnanců (podporuje fluktuaci a nespokojenost).
Duševní pohoda dětí: Wellbeing ve škole
Na wellbeingu se podílí všichni, co se pohybují ve škole – děti, učitelé, vedení, management a svým způsobem také rodiče. Spokojení žáci dosahují lepších vzdělávacích výsledků a méně často se projevují náročným nebo rizikovým chováním včetně užívání alkoholu a drog. A pokud jsou děti spokojené, i učitelům se lépe pracuje.
Příjemné klima má vliv na eliminaci šikany, na dobré vztahy, otevřenou komunikaci, sdílení pozitivních emocí a soudržnost. Objevuje se méně psychických potíží žáků, mají větší sebevědomí a respektují pravidla. Děti se nebojí projevit své názory, rozhodovat se, pracovat ve skupině. Hodnocení by nemělo být jen pomocí známkování, ale i slovní.
I pro učitele je důležitý wellbeing – zvyšuje se efektivita výkonů učitelů a je vhodnou prevencí syndromu vyhoření. Spadá sem např. finanční ohodnocení, spolupráce a důvěra mezi učiteli, komunikace, respekt, možnost seberozvoje a projevení názoru.
Rychlý kvíz pro každého studenta/učitele/rodiče:
- Jste také součástí školství, ať už v jakékoliv roli?
- Dostávám dostatečnou podporu od učitelů/rodičů/vedení?
- Cítím se respektovaný?
- Komunikujeme a řešíme potíže?
- Bojím se vyjádřit názor?
- Připadám si vyhořelý?
- Co mi chybí, abych se cítil spokojený a v bezpečí?
Pravdivé odpovědi nám dají rychlý přehled, co bychom rozhodně neměli přecházet... a je potřeba začít řešit s těmi, kterých se to týká, případně si říct o pomoct zvenčí.