Poruchy učení: co to je a co s tím?
Některým žákům to jde ve škole snadno, jiné musí trávit více času doma nad učebnicí. Pro děti s poruchami učení ale představuje studium skutečný problém. Přestože jsou obvykle inteligentní, někdy dokonce nadprůměrně, jejich výkon ve škole tomu neodpovídá.

Některým žákům to jde ve škole snadno, jiní musí trávit více času doma nad učebnicí. Pro děti s poruchami učení ale představuje studium skutečný problém. Přestože jsou obvykle inteligentní, někdy dokonce nadprůměrně, jejich výkon ve škole tomu neodpovídá.
Poruchy učení se mohou vyskytovat samostatně nebo v kombinaci s dalšími problémy. Těmi jsou například potíže s chováním, pozorností, řečí, motorikou a podobně. Mezi časté poruchy učení patří dyslexie, dysgrafie a dyskalkulie. O co se konkrétně jedná?
- Dyslexie neboli specifický problém se čtením se projevuje obtížným rozlišováním jednotlivých písmen, zejména mají-li podobný tvar nebo podobně zní. Dyslektik například chybuje v rozpoznání písmene „b“ a „d“. Potíže pak představuje čtení, které je pomalejší, s chybami a dotyčný má problém porozumět textu.
- Dysgrafie představuje poruchu psaní. Dítě s tímto typem postižení si jen obtížně pamatuje správné tvary písmen, jednotlivá písmenka zaměňuje, píše pomalu, nečitelně a neúhledně.
- Dyskalkulie je označení pro potíže s počítáním. Existuje mnoho typů této poruchy podle toho, jaké matematické schopnosti jsou u dotyčného narušeny.
Včasná diagnóza
Poruchy učení nelze zcela vyléčit, může se však s nimi poměrně úspěšně pracovat. K tomu je však třeba, aby byly včas odhaleny. V dnešní době by měli být pedagogové prvních stupňů základních škol s touto problematikou dobře obeznámeni. A bývají to právě oni, kdo na tyto potíže nejčastěji jako první upozorní.
Vyšetření a plán
Dítě s podezřením na poruchu učení by mělo být posouzeno v pedagogicko-psychologické poradně, která se školou spolupracuje. Závěrem tohoto vyšetření je určení typu případné poruchy a míra její závažnosti. Podle toho se pak rodiče spolu s odborníky rozhodnou, jak dále postupovat. Možnosti jsou následující:
- individuální studijní plán v rámci běžné třídy s využitím speciálních metod výuky, tolerováním pomalejšího tempa čtení a psaní apod.,
- zařazení do specializované (dyslektické) třídy.
Důležitou součástí boje s poruchami učení je také svědomitá práce v domácím prostředí. Rodiče jsou v pedagogicko-psychologické poradně obeznámeni se základními pravidly, která je důležité při pomáhání dítěti s učením dodržovat.
Zdroj: http://ldaamerica.org