Dobrá komunikace s lékařem – základ úspěšné léčby
Mluvit spolu a rozumět si je základ každého dobrého vztahu. Nejinak je tomu pro vztah lékaře s pacientem. Kvalita komunikace tak rozhoduje o úspěchu léčby. Ze studií vyplývá, že pacienti, kteří oceňují komunikační dovednosti lékaře, ochotněji spolupracují a lépe užívají léky.
Ani nejlepší léčiva na světě nic nezmohou, pokud je člověk neužívá tak, jak mu lékař předepsal. Tzv. nonadherence, tedy nespolupráce na léčbě je přitom stále častějším problémem moderní medicíny. Podepisuje se například na horších výsledcích léčení jedinců trpících cukrovkou nebo jiným chronickým onemocněním. Podle nové studie by ochotu pacientů dodržovat pokyny lékaře mohla zvýšit právě dobrá komunikace.
30 % pacientů neužívá léky podle předpisu
Do zmíněné studie se zapojili lidé, kteří užívali léky na snížení cholesterolu, hladiny cukru v krvi nebo krevního tlaku. Formou dotazníků hodnotili komunikační schopnosti svých lékařů. Zároveň museli přiznat, jak často zapomněli přijít k lékaři pro recepty na další léky, popřípadě s jakým zpožděním si to uvědomili. Výsledky potvrdily očekávání:
- pacienti, kteří své lékaře hodnotili nízkými body, s nimi také hůře spolupracovali a nepravidelně užívali léky,
- až 30 % osob zapojených do studie bralo léky jinak, než jim lékař doporučil.
Věřte lékaři, budete zdravější
Jestliže chtějí lékaři zkvalitnit pacientovu spolupráci na léčbě, musejí zapracovat na komunikaci. Tím se zlepší i výsledky léčení. Pacienti ze studie, kteří měli pocit, že jim lékař naslouchá a zapojuje je do rozhodování o léčbě, vykazovali ve srovnání s ostatními o 4–6 % nižší neochotu (nonadherenci) ke spolupráci. Důvěra k lékaři tedy motivuje lidi, aby se o sebe a své zdraví lépe starali. Co z toho plyne pro pacienty? Vyplatí se hledat a najít odborníka, kterému můžete věřit. Vybudujte si s ním vztah plný důvěry a otevřenosti. Budete zdravější.
(cean)
Zdroj:
www.ucsf.edu