Do ordinace, nebo na internet? OZP jako první proplácí konzultace s lékařem online
Spoustu času a starostí spojených s vyhledáváním, objednáváním a návštěvou správného lékaře si nyní mohou ušetřit stovky tisíc pojištěnců Oborové zdravotní pojišťovny (OZP). Ta jim totiž nově nabízí prostřednictvím společnosti uLékaře.cz možnost konzultace jejich zdravotního stavu s lékařem online a v případě nutnosti je ke specialistovi také objedná.
Oborová zdravotní pojišťovna je první zdravotní pojišťovnou u nás, která začala svým pojištěncům takové služby nabízet.
„Pokud nepotřebujete akutní ošetření, počkáte si na radu lékaře raději doma či v práci, nebo si posedíte v čekárně?“ ptá se Ing. Radovan Kouřil, generální ředitel OZP. Protože odpověď většiny z nás je zřejmá, rozhodla se pojišťovna rozšířit své dosavadní služby poskytované Asistentem zdraví OZP také o služby uLékaře.cz.
„Vzdálená konzultace s lékařem je pohodlná jak pro pojištěnce, tak pro lékaře,“ vysvětluje Kouřil. „Pomáhá zvyšovat dostupnost odborníků a má nezpochybnitelný přínos i v prevenci, neboť umí k lékaři, byť vzdáleně, přivést dřív i ty, kteří by jinak s návštěvou ordinace ať už z časových důvodů, či ostychu otáleli,“ pokračuje. V neposlední řadě šetří i peníze zdravotnímu systému, protože zvyšuje jeho efektivitu.
Praktik odpoví do 6 hodin, specialista do dvou dnů
Službu pro OZP zajišťuje společnost uLékaře.cz. Odpověď praktického lékaře garantuje do šesti hodin od podání dotazu, odpověď specialisty pak do 48 hodin, včetně víkendů a svátků. Pokud z položeného dotazu vyplyne, že by měl pojištěnec navštívit lékaře osobně a nechat se vyšetřit, kontaktuje ho sestra a domluví se s ním na termínu návštěvy. Do jednoho pracovního dne pak kontaktuje sestra ty pojištěnce, kteří si rovnou požádali o návštěvu lékaře.
„Cílem naší služby je ulehčit lidem práci s klepáním na dveře ordinací, čekáním a vůbec s výběrem toho správného specialisty,“ vysvětluje MUDr. Tomáš Šebek, chirurg a zakladatel společnosti uLékaře.cz. „Moderní technologie umožňují lékaři a pacientovi potkat se co možná nejrychleji, kdykoliv a za jakýchkoliv okolností. Naše statistiky potvrzují, že i když si naše služby z počátku oblíbily zejména mladší ročníky, dnes už naši službu využívají lidé všech věkových kategorií a jejich dotazy jdou napříč všemi odbornostmi,“ vysvětluje.
O tom, že služby, které poskytuje společnost uLékaře.cz, nejsou ve světě ničím neobvyklým, svědčí i příklad našich sousedů.
„Ve venkovských oblastech Bavorska už lidé běžně navštěvují svého praktického lékaře prostřednictvím videohovoru. Z konzultace si pak odnášejí buď doporučení, aby si v lékárně vyzvedli léky na běžná onemocnění, anebo doporučení, aby dojeli do města na vyšetření a osobní konzultaci,“ popisuje široké využití telemedicíny v praxi MUDr. Tomáš Šebek.
Lékaři poradí a sestry objednají
Online medicínská poradna pro pojištěnce OZP funguje v pilotním programu od 3. února 2020. Za tu dobu vyřešila už 143 požadavků – 76 dotazů se týkalo zdravotního stavu, přičemž 23 lidí z uvedeného počtu bylo následně objednáno k lékaři a 67 pojištěnců se nechalo rovnou k lékaři objednat (viz pozn.). V plném provozu, který začal 3. března 2020, očekává OZP zájem ještě větší.
Kromě dotazů na zdravotní stav poskytuje OZP svým pojištěncům také odpovědi na otázky týkající se dostupnosti a kvality zdravotních služeb, zajistí názor druhého odborníka (tzv. second opinion) nebo pomůže vysvětlit lékařskou zprávu tak, aby jí klient porozuměl. Pojištěncům poradí také ohledně jejich pacientských práv. To vše je možné získat na telefonní lince Asistent zdraví OZP – 844 111 000 nebo e-mailu asozp@ozp.cz.
Dotazy týkající se zdravotního stavu či požadavek na objednání k lékaři mohou zadat pojištěnci OZP prostřednictvím aplikace VITAKARTA. V té je už zaregistrovaných půl milionu lidí – alespoň jednou do roka ji využije čtvrt milionu pojištěnců. Více než 60 tisíc pojištěnců má pak VITAKARTU ve svém mobilu. Využití VITAKARTY je pro pojištěnce výhodné i v tom, že při zadávání dotazu nebo požadavku na objednání k lékaři nemusejí znovu vyplňovat všechny své údaje, protože aplikace si je už pamatuje.
„Právě Oborová zdravotní pojišťovna je díky obrovskému množství aktivních uživatelů VITAKARTY v nejlepším postavení začít v České republice poskytovat služby distančního poradenství s lékařem,“ říká generální ředitel pojišťovny Ing. Radovan Kouřil. „Máme více než půl milionu lidí, kteří už nějakým způsobem využívají technologie k péči o své zdraví. Díky tomu jsme sesbírali spoustu zkušeností a zpětné vazby, jak telemedicínu dělat správně,“ uzavírá.
Redakce uLékaře.cz
Pozn.: Uvedená data jsou aktuální k 2. 3. 2020.