Do školy později? Jen na doporučení odborníků!
Odklad povinné školní docházky představuje opatření, díky němuž lze předejít určitým problémům, které by u části dětí mohly při nástupu do školy nastat. Důvodem k odkladu bývá hlavně nepřipravenost jedince stát se školákem nebo nezralost některých tělesných či psychických funkcí.
O případném odkladu nemohou rozhodnout sami rodiče. Ti mají povinnost své dítě přihlásit k povinné školní docházce v běžném termínu, tedy po dosažení šesti let věku. Ředitel školy pak může nástup odložit na základě žádosti, kterou rodiče doplní doporučením dvou odborníků (obvykle dětského lékaře a pracovníka pedagogicko-psychologické poradny). Dítě pak navštěvuje o rok déle mateřskou školu, kde se na nástup do první třídy intenzivně připravuje.
Zralost a připravenost
Aby se dítě školní docházce a povinnostem s ní spojeným snadno přizpůsobilo, musí být tělesně i psychicky zralé. Řeč je například o:
- dobré koordinaci pohybů,
- přiměřené jemné motorice ruky,
- bohaté slovní zásobě,
- schopnosti samostatně něco vyprávět,
- udržení pozornosti.
Na základě těchto a mnohých dalších předpokladů se vyhodnocuje takzvaná školní zralost. Zda je dítě na školní docházku skutečně připravené, pak záleží také na vlivu prostředí, ve kterém vyrůstá. Před nástupem do první třídy by mělo být mimo jiné schopné:
- rozlišit hru od povinnosti,
- soustředit se a dokončit danou činnost, i když je méně atraktivní,
- samostatně pracovat,
- odpoutat se od rodičů,
- zvládat drobné neúspěchy,
- řešit jednoduché konflikty,
- komunikovat s vrstevníky i dospělými.
Vše dobře zvažte!
Odložení povinné školní docházky bez zřejmého důvodu může mít pro dítě podle psychologů neblahé následky. Promeškáním doby, kdy je na vstup do první třídy připraveno, může ztratit motivaci pro školní práci. Proto by rozhodnutí o odkladu nemělo pramenit z pouhé snahy rodičů prodloužit potomkovi dětství.
Zdroj: clanky.rvp.cz