Problémy s udržením pozornosti jsou u školních dětí velmi časté. Nicméně je potřeba si uvědomit, že obvyklý způsob výuky je v protikladu k dětské přirozenosti. Od dětí se očekává tiché sezení, maximální pozornost výkladu, svědomité plnění uložených úkolů a to, že látku zvládnou hned napoprvé, což je jakási idealistická představa mnohých učitelů (a často i nás rodičů).
Děti jsou od přírody zvídavé, zkoumavé, ale také vnímavé a citlivé. A každé dítě má svůj způsob, jak okolní svět zkoumá a jak si nové poznatky vštěpuje do paměti. Je tedy potřeba najít určitou cestu, jak ponechat dětem svobodu a spontánnost a přitom dodržet daná pravidla a zvyklosti vzdělávacího systému.
Jak se může projevovat snížená schopnost soustředění u dětí?
- Není schopné sedět delší dobu v klidu,
- snadno se nechá vyrušit,
- má problémy plnit uložené úkoly, jež se mu musí často opakovat,
- jen obtížně si organizuje svoje věci, často něco ztrácí,
- má méně čitelný rukopis a celkově je také méně obratné ve srovnání s vrstevníky,
- může mít i problémy s chováním, projevuje se u něj například náladovost, podrážděnost, agresivita a problémy s navazováním sociálních kontaktů a hledáním kamarádů.
Poruchy soustředění mohou souviset s jinými problémy
Pozornost je velmi úzce spojena s emocionalitou a v některých případech může souviset i s jinými problémy. Na vině mohou být závažnější chronická onemocnění či přímo syndrom ADHD. Také některé léky mohou mít vliv na soustředění. Nejčastější příčiny poruchy pozornosti jsou však banální:
- nedostatek spánku či špatná spánková hygiena,
- nadbytek cukru či tuků ve stravě a s tím spojené kolísání hladiny krevního cukru,
- příliš času stráveného u televize či s elektronikou,
- emocionální problémy, jako je například rozvod rodičů, domácí hádky, dominantní chování rodičů, nepřijetí sourozenci či v třídním kolektivu atd.
Řešení problémů s učením a problémů s udržením pozornosti by mělo vždy být komplexní. Vhodné je klasické lékařské vyšetření k vyloučení závažnějších tělesných onemocnění a provedení laboratorních vyšetření. U některých dětí může napomoci vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně. Pak je potřebný vhodný přístup ve škole, stanovení domácího režimu, úprava stravovacích návyků a použití homeopatických léků a vhodných doplňků stravy.
Režimová opatření
Určitá režimová opatření a organizaci dne by měly dodržovat všechny školou povinné děti, u prvňáčků, respektive všech dětí prvního stupně ZŠ, by si svůj čas měli zorganizovat i rodiče. U dětí, které mají problémy s pozorností, je to ještě důležitější. Jde zejména o tyto zásady:
- Organizace času – je vhodné naplánovat dítěti i sami sobě čas věnovaný příslušným denním aktivitám s tím, že pro každou z nich je potřeba vyčlenit dostatek času, aby vše probíhalo v klidu a pohodě. Stres s sebou přináší negativní emoce a ty se na děti snadno přenesou. K organizaci času patří i čas na učení a jasně daná pravidla stran vstávání i odchodu do postele, stejně jako jasně vymezený čas na televizi a elektroniku. V neposlední řadě je potřeba nechat dostatek času na klidnou snídani.
- Zajistit dítěti dostatek kvalitního spánku.
- Dítě vhodně motivovat a podporovat a vyzdvihovat pozitivní stránky školy.
- Budovat pozornost a obratnost didaktickými hrami a stavebnicemi.
Při plnění domácích úkolů je u nesoustředěných dětí potřeba zajistit prostředí, které nabízí jen minimum podnětů, jež narušují pozornost. Zároveň je nezbytné mít všechny potřebné pomůcky a materiály v dosahu. Psaní úkolů by mělo být zakomponováno v pravidelných denních aktivitách, nicméně je potřeba dbát na krátké přestávky, protože dlouhodobější udržení pozornosti je pro děti velmi obtížné.
Homeopatie na podporu soustředění
Následující výčet homeopatických léků se u dětí s poruchami pozornosti používá nejvíce. Příslušný přípravek podáváme 1× denně v dávce 5 granulí. Zlepšení by se mělo dostavit v horizontu 4–6 týdnů, v opačném případě je nutno zvážit jiné homeopatikum či návštěvu homeopata.
Baryta carbonica 15 C – homeopatikum vhodné pro děti, které jsou viditelně vývojově opožděné fyzicky, emocionálně i mentálně. Velmi dlouho jim trvá, než něco pochopí, látka se jim musí mnohokrát opakovat. Jsou velmi plaché, bojí se ostatních dětí v kolektivu či neznámých lidí.
Calcarea carbonica 15 C – přípravek pro děti, které jsou velmi bázlivé a plaché a mají z nového prostředí obavy a strach. Celkově jsou pomalejší ve vývoji i v učení, ale dokážou pracovat velmi houževnatě a vytrvale. Potřebují svoje tempo. Mají málo sebedůvěry, proto nemají rády, když se na jejich úkoly, psaní a podobně někdo dívá, protože mají obavy, že se jim ostatní budou smát. Celkově jsou ochablé, snadno unavené a hodně ospalé.
Calcarea phosphorica 15 C – homeopatický lék pro děti, jež neudrží dlouho pozornost, rychle se unaví a potom je rozbolí hlava, zejména když mají v rozvrhu více hodin. Jsou to většinou děti štíhlé, vytáhlé konstituce, které jsou takto hubené i přesto, že jejich typické chutě jsou na tučné potraviny a uzeniny. Učitelé si na ně mohou stěžovat pro jejich neposednost.
Argentum nitricum 15 C – přípravek pro nervózní děti, které mají velkou trému buď z nástupu do školy, nebo především před zkouškami. Jsou to děti s velkou impulzivitou, která jim brání v systematické práci. Nevydrží delší dobu u jedné činnosti a jejich práce se dá charakterizovat slovem chaos. Mají obrovskou touhu po sladkostech, což jejich problémy jen zhoršuje. Může napomoci i dětem, které se často baví rychlými akčními hrami na počítačích.
Ignatia amara 15 C – je vhodné pro citově nestabilní úzkostné děti, které mají sklon ke vzdychání a plačtivosti, chtějí být nejraději samy, o problémech nerady mluví, raději o samotě pláčou. Pokusy o útěchu razantně odmítají, dokážou být ale i vzteklé. Jejich rozpoložení dokáže zlepšit pouze zajímavá činnost a rozptýlení. Za jejich problémy se často skrývá emocionální zranění – kritika od kamarádů či ze strany rodičů, případně stesk po domově, pocit osamocení či zármutek. Může napomoci i u dětí s problémy v rodině.
Kalium phosphoricum 15 C – jeden z nejvýznamnějších homeopatických léků na problémy s pozorností a učením. Je vhodný pro děti, které jsou přetížené školními povinnostmi, kroužky a podobně anebo jsou unavené z dlouhého ponocování či sledování televize a mobilů. Pak je pro ně těžké číst, učit se a snadno je z toho rozbolí hlava. Když se na ně potom „tlačí“, jsou vzteklé a podrážděné.
Phosphorus 15 C – je určen pro děti jemné, štíhlé a vysoké. Tyto děti jsou velmi živé, rády si hrají a potřebují společnost a z toho pramení jejich problémy s pozorností. Jsou velmi citlivé na emoce ostatních, jsou milé a snadno si udělají kamarády. Na druhou stranu ale mají hodně obav a strachů a svou energii velmi rychle vyčerpají. Mají rády ovoce, šťávy a chladné nápoje.
Pulsatilla 15 C – homeopatikum pro děti, jejichž problémy se soustředěním pramení ze separační úzkosti. Bývají lítostivé, plačtivé a potřebují velkou emocionální podporu ze strany rodičů i učitelů a spoustu mazlení a utěšování.
Lycopodium clavatum 15 C – přípravek pro děti, které jsou vnitřně velmi nejisté a málo sebevědomé. Tento nedostatek si kompenzují snahou dominovat slabším a přitom samy snadno podléhají dominantnějším dětem.
Natrum muriaticum 15 C – je určeno smutným a citlivým dětem. Snadno se jich dotkne i dobře míněná výtka či poznámka. Bývají osamělé, plaché a skromné. Odmítají útěchu a společnost ostatních. Mívají jen málo opravdových přátel a jejich ztrátu prožívají tragicky. Za jejich odtažitostí a samotářstvím se často mohou skrývat velké rodinné problémy.
Sepia officinalis 15 C – homeopatický lék vhodný pro děti, které mají problémy s udržením pozornosti a zapamatováním si. Jsou odtažité, smutné, osamělé a nemají rády společnost. Nechtějí se zapojovat do kolektivu a her. Jsou raději samy, nemají rády pokusy o projevení sympatií a utěšování. Dělá jim dobře energický pohyb, sport či tanec.
Doplňky stravy
Vyvážená a kvalitní strava je základem pro všechny děti, ovšem pro jedince, kteří mají problémy s učením či chováním, o to důležitější. Mnoho studií potvrdilo, že za školními problémy může být skrytá velká řada deficitů vitamínů, minerálů a dalších látek a jejich vhodné doplnění může být stejně účinné jako například podávání léku pro děti s ADHD.
- Esenciální mastné kyseliny – nachází se především v rybím tuku, ovlivňují jednak propustnost střevní sliznice a podporují správný vývoj mozkové tkáně.
- Magnezium – v jedné studii bylo zjištěno, že ve skupině dětí s ADHD mělo deficit hořčíku 95 % dětí. Další studie pak prokázaly zklidňující efekt při jeho podávání v dávce 200 mg/den.
- Železo – jde o hlavní stavební prvek hemoglobinu, ale je potřebné i pro aktivitu dopaminu, neurotransmiteru důležitého pro naše chování a soustředění. Jeho užívání by ale mělo být podloženo laboratorním vyšetřením.
- Zinek – je také důležitý pro tvorbu nejvýznamnějších mozkových transmiterů – dopaminu a serotoninu – a jeho snížená hladina byla taktéž potvrzena u dětí s ADHD.
- Vitamín C – je opět potřebný pro tvorbu neurotransmiterů a chrání mozkové buňky před volnými radikály.
- Vitamíny B – jsou důležité pro metabolismus a strukturu neuronů, stejně jako pro tvorbu neurotransmiterů.
- Fosfatidylserin – jde o fosfolipid, který je základní součástí všech buněčných membrán a jeho koncentrace v mozku je obzvlášť vysoká. Nachází se ve vejcích a sóje.
- Probiotika – špatné složení střevní mikroflóry může ovlivňovat i fungování mozku. Přerůstání kvasinek, plísní a škodlivých bakterií, které bývá často vyvoláno nevhodnou stravou nebo antibiotiky, může mít za následek snížení obranyschopnosti, přecitlivělost na určité potraviny a v neposlední řadě i problémy s chováním a pozorností.
MUDr. Jaroslav Čupera