Tabáková reklama kuřáky (ne)ovlivňuje
Téma, které je v mnoha zemích, včetně České republiky, tabu. Přesto je reklama na doutníky a cigarety téměř tak stará jako masové užívání nikotinu.

Více než dvousetletá tradice
Počátky reklamy na tabákové výrobky sahají do doby před více než 200 lety. První zdokumentovaná reklama tohoto druhu pochází z roku 1789 a objevila se pod hlavičkou firmy P. Lollard and Company v newyorských novinách New York Daily. Po tomto "výkřiku do tmy" následovalo období temna, první novodobou tabákovou reklamou se tak stala až reklama na tabákové výrobky Bull Durham z roku 1868, která dokonce použila i velmi poutavý reklamní slogan: "Ubal si sám".
Škodí, neškodí?
S nástupem dvacátého století a postupným zjišťováním, že kouření může být příčinou mnoha zdravotních problémů, došlo i na diskuzi, zda je reklama na cigarety škodlivá. Veřejnost, a to nejen ta odborná, se rozdělila na dva tábory. Jedna část se tabákových reklam zastává a tvrdí, že nekuřáky k nikotinovému potěšení neláká a pouze ovlivňuje již stávající kuřáky ve výběru značky. Druhá skupina naopak tvrdí, že reklama na tabákové výrobky může za nárůst počtu kuřáků, a to nejen mezi mladými lidmi. Kdo však má skutečně pravdu?
Pravda je šedá
Stejně jako v mnoha jiných věcech, i v názorech na tabákovou reklamu je pravda někde uprostřed. To, že reklama jednoznačně ovlivňuje výběr konkrétního tabákového výrobku, je naprosto zřejmé. Přesvědčit zákazníka o přednostech té které značky je základním pilířem každé reklamy.
Stejně tak jako nalákat nové zákazníky. V tom má zase pravdu druhá skupina. Před zákazem tabákových reklam totiž tyto reklamy ukazovaly kouření jako něco zcela normálního, co navíc udělá z muže pořádného chlapa a z nevinné holčičky sexy dračici. Proto byly tabákové reklamy plné drsných mužných kovbojů, krásné přírody a party skvěle se bavících lidí (samozřejmě s cigaretou v ruce). A nezkušený člověk ve snaze se těmto plakátovým hrdinům podobat podlehl… A zapálil si.
Reklama na ústupu
Z obou důvodů je proto dobře, že je tabáková reklama na ústupu a v mnoha zemích světa je již zakázaná. Paradoxně však počet kuřáků neklesá, a naopak pozvolna roste. Ne nadarmo se totiž říká, že zakázané ovoce chutná nejvíc.
(kam)