Hlavní snahou je dnes vyrábět a nabízet produkty, které jsou svým složením maximálně účinné a zároveň ohleduplné ke svému spotřebiteli. Dbá se na to, aby jejich výroba co nejméně zatěžovala životní prostředí. To v kosmetickém průmyslu znamená hledat nové receptury nebo vylepšovat ty stávající. Z obalů krémů, tělových mlék, šamponů a odličovačů pak na nás září nápisy, kterým se vyplatí rozumět. Pokud si tedy pro sebe chceme vybrat to nejlepší.
Tajemství jménem kyselina hyaluronová, koenzym Q10, CBD
Na obalech kosmetiky se často vyskytuje označení kyselina hyaluronová. Tato látka se objevuje ve složení většiny antiageingových přípravků. Využívá se hlavně její schopnosti vázat vodu. Kyselina hyaluronová tedy zlepšuje celkový vzhled pokožky tím, že ji v podstatě vyplňuje a napíná zevnitř, stará se o její dostatečnou hydrataci a zpevňuje kolagenová a elastinová vlákna. Díky svým antioxidačním účinkům navíc pomáhá zachycovat volné radikály.
Stejně frekventovaným poutačem je i koenzym Q10. Tato tělu vlastní látka má podobné funkce jako vitamíny a v kosmetice se používá (jako účinná složka v oblasti antiageingové péče) od roku 1998. Koenzym Q10 se vyskytuje v celém těle, ovšem s věkem jeho množství klesá – a to i v kůži. Nedostatek koenzymu Q10 zapříčiňuje stárnutí pokožky, tvorbu vrásek a vyšší náchylnost i k poškození UV zářením. Mezi nejdůležitější funkce koenzymu Q10 v těle patří buněčná ochrana a tvorba energie. Řadí se také mezi antioxidanty.
Nověji se v souvislosti s kosmetikou používá zkratka CBD. Jedná se o zkratku kanabidiolu (anglicky cannabidiol), což je další z látek obsažených v konopí hned po tetrahydrokanabinolu (THC). Oproti THC nemá ale psychoaktivní účinky a je téměř všude na světě legální. Koupit lze nejen CBD oleje, ale také čokoládu a kosmetiku. Tato látka pokožku rychle regeneruje, hloubkově hydratuje, zklidňuje a dokáže i redukovat vrásky. Při koupi těchto produktů je však dobré se zamyslet nad tím, k jakému účelu chceme daný výrobek využít, zda konkrétně pro nás může mít nějaký přínos a jestli se výrobce nechce pouze svést na trendové vlně.
Hitem je urea
V kosmetických produktech se stále častěji používá také urea (močovina). I když by se mohlo zdát, že výrobky, které ureu obsahují, jsou určeny pouze pro poškozenou pokožku, opak je pravdou. V nadcházející letní sezóně produkty s obsahem urey ocení každý, protože opalování a koupání se umí podepsat i na zdravé kůži. Urea je zvlhčující látka, která je přirozenou složkou naší kožní tkáně. Ve svrchní vrstvě kůže zachovává vlhkost, čímž pleť udržuje pružnou a vypnutou. Urychluje také obnovu kožních buněk a tím posiluje ochrannou funkci kůže. Další zajímavou vlastností urey je, že v závislosti na koncentraci dokáže v kůži působit jako mírné lokální anestetikum a dokáže i dezinfikovat. Protože stimuluje buněčnou obnovu, napomáhá urea rychlejšímu hojení. Zvyšuje i propustnost pleti pro některé další ingredience v kosmetických přípravcích, které díky ní prostoupí snáze do vrchní vrstvy pokožky. Její zastoupení v kůži s věkem klesá, což se projevuje na zhoršení elasticity pleti. Pokud urea v jemných tkáních kůže chybí, vzniká suchá kůže, která se postupně ztenčuje a je citlivější.
Urea je netoxická a nealergenní. Přidává se hlavně do výrobků s preventivním působením proti stárnutí a do produktů péče o suchou pleť. Má nezastupitelný význam i při ošetřování atopické kůže. Urea obsažená v ošetřovacích přípravcích má různé účinky v závislosti na koncentraci: množství 2–5 % znamená citelnou hydrataci, 5–10 % pak optimální hydrataci usnadňující vázání vody v pokožce, 10 % a více intenzivní exfoliační účinek čili schopnost odstraňovat zrohovatělou kůži.
S úctou k přírodě
Jak již bylo řečeno v úvodu, kosmetický průmysl doznává v posledních letech značných změn. Více naslouchá svým zákazníkům a snaží se skloubit diktát módy s odpovídajícím a zodpovědným přístupem ke zdraví. Spotřebitelé totiž začínají dávat přednost produktům, které jsou šetrné – ke zvířatům, k rostlinám a v neposlední řadě i k nim samotným. Spíše než cena nebo značka výrobku se do popředí zájmu kupujících dostávají jiné aspekty. Jakou cestou produkt vznikal, jaký dopad na životní prostředí měla jeho výroba a výroba jeho obalů, kolik chemie se v něm skrývá apod.
Příkladem může být etiketa s nápisem „vegan“. Takto označené kosmetické i jiné produkty rozhodně nejsou určeny jen pro vegany, tedy osoby, které mimo jiné ze svého života vyřadily nejen maso, ale i všechny produkty živočišného původu. Označení „vegan“ znamená, že výrobky neobsahují žádné živočišné složky. Produkty, které vznikly opravdu etickým procesem, pak mají ještě navíc označení „přírodní“, „organická“ nebo „cruelty-free“ čili „bez krutosti“. Jde o potvrzení, že se jedná o kosmetiku, která v žádné fázi své výroby nebyla testována na zvířatech. Nákup takto označených výrobků není v dnešní době jen snahou být moderní a jít s dobou, ale vyjádřením jistého postoje – že se i kvůli budoucím generacím vyplácí nevyužívat přírodu ke svému prospěchu, potažmo kráse a přitažlivosti, a že každý způsob její ochrany je dobrý.
Vegan produkty i přípravky s ureou nabízí například značka Seni Care, určená pro péči o velmi suchou pokožku, namáhanou při inkontinenci či nepohyblivosti. Výrobky této kosmetiky jsou dostupné v lékárnách, prodejnách zdravotnických potřeb a ve vybraných e-shopech.
(hno)
Zdroj:
https://www.dermatologiepropraxi.cz/pdfs/der/2008/01/08.pdf
https://cs.medixa.org/lecba/urea-mocovina
https://www.lekarna.cz/slozky/urea/
http://veganskaspolecnost.cz/co-je-veganstvi/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Vegansk%C3%A1_kosmetika
https://www.priorita.cz/zahranici-a-technologie/veganska-kosmetika-pro-narocne-spotrebitele/
https://en.wikipedia.org/wiki/Cruelty-free
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kyselina_hyaluronová
https://cs.wikipedia.org/wiki/Koenzym_Q10
https://www.institutmodernivyzivy.cz/cbd/