Hle, panna počne a porodí syna…
Obvykle v předvánoční čas se začnou redaktoři nejrůznějších periodik předhánět, kdo podá ucelenější a věrohodnější verzi původu Vánoc a historie jejich oslav.
Již dávný biblický prorok Izaiáš předjímal slavení Vánoc slovy: "Hle, panna počne a porodí syna." A my dnes musíme uznat, že tenhle prorok byl ve své profesi skutečným mistrem.
Vánoční příběh ve zkratce
Mnoho lidí dnes považuje příběh o narození Ježíška za zprofanovaný a kýčovitý a při slavení Vánoc se bez něj nakrásně obejdou. Proto zde nabízíme stručné shrnutí pro ty, kdo si potřebují osvěžit paměť: asi devět měsíců před Vánoci se Marii zjeví archanděl Gabriel, aby jí sdělil, že přestože je stále panna, právě přišla do jiného stavu. Mariiny námitky hravě odbude s tím, že "pro Boha není nic nemožné" a od té chvíle se křehká dívka z Nazaretu ocitá ve víru událostí.
Nadpřirozené síly přesvědčí Mariina snoubence Josefa, že přestože je dívka těhotná se samotným Bohem, nijak jí to neubírá na počestnosti, ba právě naopak. Šťastná dvojice se vydává na cestu do Betléma ke sčítání lidu. V Betlémě je ovšem narváno k prasknutí, a tak Boží a především Mariin syn přichází na svět v krajně nevyhovujících podmínkách, které si až lidová tvořivost přetavila do podoby idylického chléva se zvířátky.
Početí a zrození jako zázrak
Ať už jsou věřící, nebo ne, na vánočním příběhu narození zaujme lidi-ženy jedna věc: přestože křesťanství rozhodně neproslulo rovnostářským pohledem na obě pohlaví, právě historka o Ježíšově narození ženám jednoznačně straní. Křesťané vždy vyzdvihovali Mariinu odvahu, se kterou se rozhodla ponechat si nemanželské dítě a se kterou sdělila andělovi své ano. A mimochodem, která žena má dnes takové štěstí, aby jí těhotenství namísto lékaře, případně papírového testu, oznamoval anděl?
Maria navíc nebyla jediná žena, která v těch dobách otěhotněla podivným až zázračným způsobem. Také její příbuzná svatá Alžběta byla v té době již těhotná, a to přesto, že byla (jak praví Bible) v pokročilém věku a "dávno jí skončil běh ženský".
Jak vidíme, proces početí i zrození má od pradávna přídech zázraku. Tento zázrak je jistě obsahem Vánoc pohanských, křesťanských i postmoderních. A bez ohledu na možnosti současné vědy, i dnes je žena symbolem zrození a nového počátku. A při tom vůbec nezáleží na tom, jestli je stará, již po přechodu, anebo dokonce panna.
(vek)
Zdroj: Bible – Písmo svaté (ekumenický překlad, 1984)