Ženská a mužská sexuální atraktivita z pohledu sociobiologie
Sex je vnímán ve všech lidských kulturách jako něco "co ženy mají a muži chtějí".
Muži obvykle soutěží o reprodukční přístup k ženám nebo o zdroje (energie, potravy atd.) pro ženy důležité, jsou iniciativní při sbližování (dvoření), účastní se rizikových aktivit kvůli tomu, aby ženy zaujali, aby na ně zapůsobili. Sex je vnímán ve všech lidských kulturách jako něco "co ženy mají a muži chtějí".
Sexuální atraktivita žen
Faktory, které zaměřují mužskou sexuální preferenci směrem ke znakům reprodukční kapacity objektu (tedy na jeho pohlaví, mládí, tvar těla), se z hlediska evolučně-biologického jeví pro mužský výběr jako určující.Prvním - a pravděpodobně nejdůležitějším - vizuálním ukazatelem je věk partnerky. Muži (na rozdíl od žen, ale i od samců subhumánních živočichů) projevují obecně preferenci mladších partnerek před partnerkami sice staršími, ale ověřenými a ještě plodnými. Důvodem této preference by mohla být sexuální strategie (vědomá či nevědomá), která vede muže k tomu, aby se pokoušeli zajistit si exkluzivní sexuální přístup k ženě po celou dobu jejího fertilního věku. Věk je totiž nezávisle na kultuře prvním ukazatelem fertility.
Sexuální atraktivita mužů
Sexuální atraktivita mužů se však řídí poněkud jinými pravidly. Při výběru stabilního partnera (tedy v rámci dlouhodobých sexuálních strategií), se muži a ženy liší především v tom, jaký význam přikládají faktoru věku.Ženy přikládaly největší důležitost budoucímu nebo aktuálnímu finančnímu zajištění partnerů a jejich společenskému postavení či moci (a to přesto, že muži skórující vysoko v těchto parametrech jsou častěji něvěrní a častěji se i rozvádějí). Vizuální signály potvrzující tyto kvality se přitom samozřejmě transkulturálně liší - od počtu velbloudů a množství a obsahu tetování k autům či značkovým hodinkám a oblekům - ale všude jsou movití muži s vyšším postavením "označkováni" podobnými ornamenty signalizujícími jejich status.