Šokující varování na krabičkách cigaret berou lidem chuť kouřit
Způsobů, jak snížit počet kuřáků a přesvědčit váhající nekuřáky, že na tabáku není nic "frajerského", bylo vyzkoušeno mnoho. Jedním z nich je i zavedení psaných a obrázkových zdravotních varování.
Způsobů, jak snížit počet kuřáků a přesvědčit váhající nekuřáky, že na tabáku není nic "frajerského", bylo vyzkoušeno mnoho. Jedním z nich je i zavedení psaných a obrázkových zdravotních varování. Propagátoři tohoto nápadu věří, že informace podané dostatečně šokující a výraznou formou zvýší uvědomělost veřejnosti o důsledcích kouření.
Text versus obrázky
S různými upozorněními na obalech od cigaret se setkáme ve všech evropských zemích i ve světě. U nás jsme zvyklí na tučný černý text s bílým pozadím a černým rámečkem. V Británii, Mongolsku či Egyptě sází zdravotníci na děsivé obrázky černých plic, odumřelých končetin nebo rakoviny jazyka. Tato opatření nemají za úkol jen vyvolat odpor ke kouření, je to jeden z hlavních způsobů, jak s kuřákem vůbec komunikovat a předat mu informace o nebezpečí tabáku. Kolikrát kuřák denně vyndá cigaretu z krabičky, tolikrát přijde do kontaktu s informací na ní uvedenou. Stejně tak je tato "antireklama" vystavená na očích i nekuřákům v obchodech či barech.
Úspěchy se dostavují
Celosvětový průzkum se snažil odpovědět na několik následujících otázek.
1. Všímají si lidé, co je na krabičkách napsáno? Ano. Podle výzkumů se ukazuje, že jak kuřáci, tak nekuřáci informace na obalech od tabákových výrobků registrují. Čím větší, kontrastnější a vyvolávající emoce jsou, tím spíše se jim zapíšou do paměti.
2. Mají získané informace vliv na počet kuřáků? Ano. Pětina kuřáků v rámci Evropské unie přiznává, že varování měla významný vliv na jejich rozhodnutí tabák omezit nebo s ním přestat úplně. V zemích, kde je součástí upozornění i telefonní číslo na protikuřáckou linku, se její využívání zvýšilo. V Austrálii, kde od 1. 12. 2012 nesmí obaly obsahovat logo ani barvy tabákových firem, ale jen informace o škodlivosti kouření, uvedlo 62 % bývalých kuřáků, že obrázky na krabičkách výrazně zvýšily jejich motivaci s kouřením přestat. 30 % evropských exkuřáků říká, že díky nim po cigaretě znovu nesáhli.
3. Je nějaký dopad patrný i u nekuřáků? Ano. 90 % australských mladistvých nekuřáků v dotazníku uvedlo, že je obrázky od kouření odrazují. Podobná situace je i v Kanadě a dalších zemích.
Pro zdraví všech
Na následky kouření umírá každoročně přes 5 milionů lidí, což je více než na tuberkulózu, AIDS a malárii dohromady. Kouření způsobuje zatím 10 potvrzených typů rakoviny a dalších 18 nemocí. Tento seznam ale zdaleka není konečný a každý rok se rozšiřuje. Proto je důležité zjištění, že má "antireklama" kouření na populaci příznivý dopad. Krabička je zkrátka ideální prostředek, jak s kuřákem komunikovat a neustále mu připomínat, že jakýkoliv důvod pro skončení s tabákem je dobrý.
(jez)
Zdroj: tobaccocontrol.bmj.com