Situací, které s sebou může přinést nástup do školy, je celá řada. Kromě nepříjemných emocionálních stavů si děti mohou stěžovat i na ryze tělesné potíže. Pojmenovat tělesné stavy doprovázející emoce totiž hlavně menší děti dokážou mnohem lépe než emoce. A tak se můžeme setkat s celou řadou stížností, jako jsou bolesti bříška, bolesti v krku či nevysvětlitelná únava. Případně se u dítěte začnou projevovat potíže, jako jsou problémy se spánkem, noční můry anebo pomočování.
V každém případě je potřeba o všech těchto záležitostech s dětmi mluvit a dát jim dostatek příležitostí k tomu, aby se svěřily se svými obavami a strachy, stejně jako aby mohly dát najevo svoje přání a očekávání. Větší děti a teenageři někdy o těchto problémech ani sami mluvit nechtějí, ale to ještě neznamená, že je nemají. Spíše než vyprávět, jak jsme se sami cítili v podobných situacích, je vhodnější podpořit dítě, aby se samo svěřilo například slovy „Nebojíš se?“ anebo „Když se bavíme o škole, vypadá to, že máš z něčeho obavy.“ a tak podobně. Pak je třeba dítě ujistit, že obavy z něčeho nového jsou naprosto normální pocit, který jistě brzo přejde. Další věc, kterou je potřeba udělat, je ujistit dítě, že mu pomůžeme všechny problémy zvládnout co nejlépe.
Poprvé do školy
Tohle je opravdu velký den pro děti i pro jejich rodiče. U prvňáčků je to již samotný fakt očekávání něčeho nového, neznámého. Další věcí, se kterou se prvňáček musí vyrovnat, je oddělení od rodičů a sourozenců.
Nadměrné těšení – Pro některá dítka to může být očekávání nadmíru radostné – chodit do školy pro ně totiž znamená vlastně něco jako „být už velký“ a hrozně se těší na ten nádherný pocit poprvé překročit práh školy. Neustále mluví o tom, co budou ve škole dělat, jaké to tam asi bude, a tak dále a tak dále. Může to dokonce dospět do stavu, kdy dítě pro samé těšení a přemýšlení o nových dobrodružstvích ani nemůže usnout. Těmto dětem přinese zklidnění lék Coffea cruda 15CH a malý neposeda se může na svůj velký den řádně vyspat. U dětí, které mají sklon k tomuto typu chování, je vhodné lék podávat již několik týdnů před začátkem školy 1× týdně a v posledním týdnu pak každý den večer.
Přemíra obav – Jinou situací je, že dítě má velké obavy, jak změnu zvládne. Hlavním pomocníkem pro tyto situace je lék Gelsemium sempervirens 15CH. Je to lék paralyzujícího strachu, kdy se dítě obává, že škola je pro něj náročný úkol, je najednou jakoby zpomalené, a dokonce se může přímo třást strachy. Na tělesné rovině si může stěžovat na bolení hlavy a na to, že se potřebuje často vymočit. Tento lék mohou rodiče vyzkoušet jako lék první volby a podávat jej v týdnu před začátkem školního roku každý večer v dávce 5 granulí.
Stesk po domově – V prvních dnech ve škole se pak dítě musí vypořádat i s absencí rodičů v novém prostředí a může být plačtivé ze stesku po domově. Lék Calcarea carbonica30CH je hlavním lékem pro velmi bázlivé děti, které mají z nového prostředí velký strach. Krom toho mají i strach z cizích lidí a velmi potřebují základní pocit bezpečí. V novém prostředí se dlouho drží rodičů, než se odváží „vyrazit na průzkum neznámého území“, stejně tak jim dlouho trvá, než navážou kontakt s učiteli či spolužáky. Nejvhodnější je pro děti se sklony k obezitě, přejídání, které jsou pasivní a citlivé na chlad. Jiným lékem pro podobné situace, kdy převládá plačtivost, dítě říká, že nechce ještě chodit do školy, neustále vyžaduje pozornost některého z rodičů a chce se skoro pořád mazlit, je lék Pulsatilla 30CH. Je to lék pro děti velmi emocionálně citlivé, které vyžadují hodně lásky, podpory a utěšování.
I ostřílení školáci mohou mít strach
U dětí, které do školy nejdou poprvé, se také můžeme setkat s obavami, jak zvládnou další ročník. Příčiny těchto stavů mohou být již složitější, stejně jako jejich řešení. Dítě může mít třeba problém s velkou plachostí, malou sebedůvěrou anebo hrozně chce mít dobré známky. Náročné situace pak představují problémy s agresivními spolužáky či zaujatými a přísnými učiteli.
Když bolí břicho – Velkým lékem pro děti, které si stěžují na to, že se do školy netěší, a stěžují si na bolesti hlavy nebo na bolesti břicha, je Calcarea phosphorica 30CH. Pro tento lék hovoří příznaky, jako je rychlé vyčerpání energie, ve škole děti neudrží dlouho pozornost a potom je rozbolí hlava, zejména když mají v rozvrhu více hodin. Jsou to většinou děti štíhlé, vytáhlé konstituce, které jsou takto hubené i přesto, že jejich typické chutě jsou na tučné potraviny a uzeniny. Učitelé si na ně mohou stěžovat pro jejich neposednost, protože mají potřebu neustálé změny.
Pro trémisty – Mnoho dětí trpí různými formami trémy a obav nejen z nastávajícího školního roku, ale často jejich potíže kulminují v období písemek a zkoušení. Jedním z léků pro tyto děti je již zmíněné Gelsemium sempervirens, druhým v pořadí je potom Argentum nitricum 30CH, což je lék pro děti nervózní, které mají velkou trému buď z nástupu do školy, nebo především před zkouškami. Jsou převážně úzkostné, mají strach z toho, jestli se budou dobře učit, a tato nervozita se odrazí v jejich roztěkanosti a zbrklosti. Chtěly by zvládat mnoho věcí naráz, kvůli nesourodému proudu myšlenek se ale špatně soustředí, nevydrží delší dobu u jednné činnosti a jejich práce se dá charakterizovat slovem CHAOS. Na tělesné rovině mají sklony k nadýmání a průjmům, opět hlavně před zkouškami, navzdory tomu ale mají obrovskou touhu po sladkostech.
Úzkostné děti – Pro děti až přehnaně úzkostné je výborný lék Arsenicum album 30CH. Jejich hlavním pocitem je obrovská nejistota z okolního světa a tuto nejistotu kompenzují tím, že jsou až nadmíru pečlivé. Musí mít čisté oblečení, potrpí si na čistou a přesně uspořádanou aktovku, všechny pastelky pečlivě ořezané do špičky a srovnané v penále podle barev. I doma musí být všechny hračky a knížky na svém místě. Snadno se unaví, protože touha po dokonalosti je velmi vyčerpává, zejména emocionálně. Většinou to bývají děti hubené a velmi zimomřivé.
Jak dávkovat
Lék, který nejvíce odpovídá obrazu dítěte, je možné podávat 1–2× denně po dobu 14 dní (pokud nebylo výše uvedeno jinak). Během této doby by se mělo chování dítěte výrazně změnit a jeho problémy by se měly zmírnit. Pokud bude mít lék příznivý vliv, je možné jej podávat i delší dobu v intervalu 1× týdně či 1× za 14 dní. V případě, že se tato změna nedostaví, je potřeba s dítětem znovu promluvit a vybrat jiný lék, případně vyhledat lékaře-homeopata.
Nastartovaná imunita
S nadcházejícím školním rokem nesmíme zapomenout ale ani na podporu imunity dítěte. Vstup do kolektivu a nadcházející podzimní plískanice s sebou nesou i větší vystavení dítěte všem možným virům a bakteriím. Proto je dobré již od nástupu do školy začít s pravidelným podáváním Oscillococcina 1 tuby 1× týdně v rámci prevence respiračních onemocnění.
Přeji všem školákům i jejich rodičům úspěšný a bezproblémový školní rok 2014/15.
(vizitka)
MUDr. Jaroslav Čupera