Za problémy s učením možná nezodpovídá mozek, ale oči
Nikdy vám nešla matematika? Máte potíže správně psát a k tomu jste ještě přesvědčeni, že obě vaše ruce jsou levé? Vědci z norské přírodovědecké a technologické univerzity věří, že vysvětlení těchto problémů tkví v buňkách vašeho oka, z nichž ne všechny pracují tak, jak by měly.
Buňky, které zachycují pohyb
Sítnice lidského oka obsahuje množství buněk, které často reagují pouze na některé specifické podněty. Zatímco určité buňky vnímají především barvy, jiné se specializují na kontrast nebo na pohyb.
Jedna skupina specializovaných buněk se nazývá velké gangliové buňky nebo také magnobuňky. Ty vnímají především rychlý pohyb, a norští vědci se domnívají, že porucha jejich funkce může být zodpovědná za některé mnohočetné poruchy učení nebo mentálního vývoje.
Od motorických dovedností k matematice
Možná si ze školních let vybavíte nějakého nešťastníka, který byl kvůli své nešikovnosti při (nejen) míčových hrách pro každé družstvo postrachem. Nezřídka se pak stává, že lidé s poruchami motoriky mají zároveň problémy v matematice nebo se čtením. Některé typy poruch učení se zkrátka velmi často vyskytují společně a lékaři, psychologové i vědci si dosud marně lámali hlavu nad tím, proč tomu tak je.
Profesor Hermundur Sigmundsson, který se již léta zabývá principy učení a principy jeho poruch, se pokusil prokázat hypotézu, podle níž děti s určitými poruchami učení mají zároveň zhoršené vnímání rychlého pohybu. Jinými slovy mají zhoršený ten typ zrakového vnímání, za který jsou odpovědné právě výše zmíněné magnobuňky. Ve své studii profesor Sigmundsson ukázal, že studenti, kteří dosáhli nejhorších výsledků v matematických testech, zároveň dopadli bledě i v úkolech, které měly otestovat jejich schopnost vnímání rychlého pohybu.
Pochopení podstaty problému pomůže vyvinout nové výukové metody
Bližší pochopení podstaty alespoň některých poruch učení by znamenalo pro mnoho dětí a pro jejich rodiče a učitele veliký přínos. Zatím se zdá, že pokud se u dítěte objeví porucha učení v jedné oblasti, je pravděpodobné, že bude existovat i v některých oblastech dalších. A pokud by se podařilo identifikovat společný zdroj těchto potíží, nemuselo by být tak obtížné nalézt způsob, jak dětem pomoci specifické problémy překonat, aby dokázaly maximálně využít svých schopností nejen ve škole, ale i v životě.
(vek)
Zdroj:
www.sciencedaily.com