Virtuální čekárna lékařům naslouchá
V polovině dubna letošního roku spustila služba uLékaře.cz Virtuální čekárnu České republiky. Necelá stovka vývojářů nabídla pomoc s řešením, které má za cíl během stále aktuální krize posílit bezpečnost a následně dlouhodobě podpořit efektivní přístup pacienta k lékaři. Virtuální čekárna je bezplatně poskytovaná „neČekárna” pro pacienta a lékaře, která staví na více než třináctileté službě vzdáleného přístupu k lékaři od uLékaře.cz. S pokorou k faktu, že osobní kontakt s lékařem nic nenahradí, jde o telemedicínu užitečnou. Naprogramovali si ji samotní lékaři.
Virtuální čekárna lékařům naslouchá a mimo jiné umožňuje navýšit počet pacientů se zájmem o preventivní prohlídky, zvýšit zájem pacientů s chronickým onemocněním o dlouhodobý screening a motivaci k léčbě, zajistit lékaři lepší, a přesto snadnou dostupnost pro pacienty, a v neposlední řadě navýšit tzv. kapitaci, tedy celkovou kapacitu poskytování péče více pacientům jedním praktickým lékařem na základě efektivní práce s časem. To se naprosto shoduje se zájmem široké pacientské veřejnosti, která už dlouho volá po možnosti vzdálené komunikace s lékaři a na bázi samoplátců aktivně využívá právě pomocí platformy uLékaře.cz.
I díky skvělé mediální podpoře momentálně „klepají” na „dveře“ Virtuální čekárny tisíce pacientů, aby se zde v první fázi propojili se svými registrujícími praktickými lékaři. V další fázi projektu má řešení ambici rozšířit se na veškeré lékaře službou odpovídající velikosti celé České republiky. I o tomto v průběhu vývoje služby komunikovali autoři projektu otevřeně se všemi stranami a zejména se samotnými lékaři. Projekt získal podporu i z odborných kruhů, například Ministerstva zdravotnictví ČR nebo samotné České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně. Stejně tak jej podpořily i první zdravotní pojišťovny a firemní sektor.
„Pohánělo nás úsilí vytvořit ryze český produkt, který navíc nabídneme bezplatně a na bázi dobrovolnosti. Virtuální čekárna České republiky vznikla na základě myšlenky ochránit společně českého lékaře a pacienta. Virtuální čekárna funguje zcela v souladu i s budoucí možností, že zdravotní pojišťovny dokonce začnou hradit péči z veřejného zdravotního pojištění přímo registrujícímu praktickému lékaři anebo ambulantnímu specialistovi, bude-li přes systém poskytovat distanční přístup ke svému vlastnímu pacientovi. Dnes je připravena odbavit jakýkoliv pacientský požadavek," komentuje situaci lékař Tomáš Šebek, spoluzakladatel služby uLékaře.cz.
Jak to celé funguje? Pacient vstoupí do Virtuální čekárny přes uLékaře.cz. Pokud najde svého vlastního registrujícího praktického lékaře, má možnost položit dotaz související s jeho zdravím. Žádost se plně zabezpečeným způsobem dostane k ošetřujícímu lékaři daného pacienta, který může vzdáleně reagovat a současně efektivně pracovat s objednáním pacienta dle oboustranné časové a místní preference. Fyzicky pak k lékaři dorazí pacient, o kterém dopředu zdravotník ví, s čím přichází. To vše usnadňuje logistiku celého systému a šetří nejen čas. Po vzoru podobně fungujících služeb v zahraničí kráčíme vstříc neodmyslitelné součásti budoucího systému zdravotní péče.
„1. června se Virtuální čekárna otevře i pacientům. Je ale možné, že pacienti v prvních dnech svého lékaře ještě nenaleznou. Jsme pionýry v oboru, který v České republice teprve vzniká. Bezpečnost včetně datové je pro nás naprosto klíčová. Jakékoliv oprávněné podněty i k této oblasti jsme připraveni proaktivně řešit. Od dobrého záměru nás neodradí drobné nedokonalosti související s uživatelským komfortem ani odlišný právní názor. Jen otevřená debata, včetně té kritické, může celé odvětví posouvat kupředu a posloužit lékařům i pacientům. Dobře to dopadne!“, dodává Šebek.
Virtuální čekárnu najdete ZDE.