#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS#
Přihlásit se Přihlásit se přes Facebook

Zapomenuté heslo

Nemáte účet? Registrujte se

Vytvořit nový účet uLékaře.cz

Připojte se do komunity uLékaře.cz a získejte přístup k historii všech svých dotazů a odpovědí.
Již máte účet? Přihlaste se zde

Máte Facebook? Ušetřete si čas a jednoduše se přihlaste skrz něj.

Přihlásit se přes Facebook
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Chcete se přihlásit? Přihlaste se zde
Nemáte účet? Registrujte se

Odvykat ze závislosti se dá i po telefonu

1.8.2019

Za celosvětovou pandemii lze označit stávající počet kuřáků a dalších uživatelů tabáku na celém světě. V České republice je závislost na tabáku příčinou každého šestého úmrtí a souvisí s nemocemi celého těla. Léčba závislosti na tabáku by měla být součástí léčebně preventivní péče v závislosti na časových možnostech. Ne vždy však mají lékaři a další zdravotníci čas alespoň na krátkou intervenci u pacientů-kuřáků. Nejen pro ně může být řešením Národní linka pro odvykání kouření, která u nás funguje již od roku 2016 a komplexností nabízených služeb je v evropském kontextu ojedinělá. O tom, komu a jaké služby linka poskytuje, jsme si povídali s její vedoucí, adiktoložkou Bc. Kristýnou Fišerovou.

a
Vedoucí Národní linky pro odvykání Bc. Kristýna Fišerová

Jak Národní linka pro odvykání kouření vznikla?

Linka původně fungovala na bázi dobrovolnosti jako jakýsi doplněk k České koalici proti tabáku, což je nevládní nezisková organizace. V září 2016 se však profesionalizovala na základě projektu Rady vlády pro koordinaci protidrogové politiky (RVKPP) a začala fungovat jako Národní linka pro odvykání kouření. Minulý rok na podzim jsme své služby rozšířili o pomoc s odvykáním závislosti na hraní hazardních her (gamblingem) a na alkoholu. Letos v červnu jsme přidali ještě pomoc s odvykáním závislosti na nelegálních látkách.

Jak tato služba funguje?

Jde o bezplatnou telefonní linku na čísle 800 350 000, na kterou může zavolat každý, kdo se nějaký způsobem potýká se závislostí nebo s užíváním tabáku, alkoholu a jiných látek nebo s nelátkovými závislostmi, jako je právě hraní her, nadměrné trávení času na internetu, sociálních sítích a podobně. Od ostatních podobných linek se lišíme nejen bezplatností, ale i nestranností díky tomu, že nejsme součástí žádné jiné organizace.

Když se tedy rozhodnu na linku zavolat, co mě konkrétně čeká?

První hovor je takový mapovací, kdy se snažíme zjistit, jaký problém volající má a jak je asi závažný. Tento hovor trvá zhruba 15 minut. Pak si s ním naplánujeme další hovor, kterému říkáme úvodní. Ten už je mnohem delší, může trvat až tři čtvrtě hodiny a dotyčný na něj již musí být připravený. Proto chceme, aby si na něj udělal čas a trávil jej někde v klidu. Během tohoto hovoru odebíráme základní anamnézu − ptáme se, jak dlouho už klient danou látku užívá, v jakém množství, při jakých příležitostech, kdo tvoří jeho podporu v okolí a podobně. Snažíme se tak vytvořit si o tom člověku nějakou představu a současně provádíme diagnostický screening, jak by na tom mohl se svou závislostí být. Na konci pak uděláme shrnutí, kdy mu řekneme, jak se nám jeho situace jeví, a zeptáme se ho, co by s tím chtěl dělat. Pokud se rozhodne začít odvykat, můžeme mu buď doporučit nějakou službu v jeho okolí, nebo v případě závislosti na tabáku nabídneme možnost odvykat přímo s námi.

Jakým způsobem? Po telefonu?

Ano. Pokud se rozhodne s kouřením skoncovat, naplánujeme si s ním „den D“, tedy den, kdy přestane. My pak máme vypracovanou metodiku, kdy mu opakovaně voláme v určitých intervalech, například za tři, sedm, čtrnáct dní a podobně, samozřejmě v závislosti na tom, co si dotyčný přeje. Pokud cítí potřebu větší pomoci, můžeme mu volat častěji, pokud naopak, můžeme se domluvit na delších časových rozestupech. Pak už jsme s ním v kontaktu třeba po měsíci. Tyto následné hovory trvají také v průměru 15 minut a během nich se dotyčného ptáme, jak se mu daří zvládat odvykání, v jakých situacích se dostal do krize. Připravujeme ho třeba na situace, které mohou nastat, a poskytujeme mu i psychologickou podporu. Pokud užívá nějaké přípravky v rámci odvykání, můžeme mu například poradit s jejich dávkováním nebo mu doporučíme, kam se má obrátit, když potřebuje nějaké předepsat. Stejně tak pokud preferuje spíše osobní kontakt, doporučíme ho do nejbližšího Centra pro závislé na tabáku.

Jak dlouho to celé trvá?

Tento náš odvykací program trvá půl roku.
 

A co ostatní závislosti typu alkohol nebo gambling?

Záleží na tom, jak závažný je problém, který dotyčný má, a co s ním chce dělat. Pokud si potřebuje jen zjistit, jak na tom je, nabízíme mu třicetidenní test, kdy je s námi v kontaktu a má za úkol si zapisovat, jestli a kdy měl chuť se napít, jestli se napil a podobně. Na konci to celé zhodnotíme a řekneme mu, jestli se jedná o problematické užívání, nebo ne. Potom můžeme takovému člověku doporučit další službu, kde s ním budou pracovat, a doprovázíme ho až do doby, než do té služby dojde.

Jaký je o vaši pomoc zájem? Kolik telefonátů vyřídíte?

To se liší v průběhu týdne. Obecně jsou třeba pondělky mnohem vytíženější než středy, protože lidé mají tendenci volat po víkendu. Od začátku ledna letošního roku do dubna jsme měli kolem 900 hovorů týkajících se kouření a kolem 200 hovorů týkajících se alkoholu. Gambling zajímal asi 30 lidí. Průměrně to vychází na několik telefonátů denně.

To není málo. A jaká je vaše úspěšnost, co se týká odvykání?

U alkoholu a gamblingu to zatím nemůžeme hodnotit, protože s nimi jsme začali loni na podzim a nemáme zatím dostatečná data. Ale u odvykání kouření máme kolem 44 % klientů, kteří nekouří. Když to porovnáme s jinými službami, je to velmi pěkné číslo, neboť v adiktologii se úspěšnost obecně pohybuje kolem 30–40 %.

Čím si to vysvětlujete?

Na základě rešerší trhu a výzkumů se ukazuje, že při odvykání je velice důležitá psychosociální podpora − a tu my v rámci svých služeb nabízíme. Svou roli v tom může hrát i fakt, že kontakt s námi je víceméně anonymní. O svých klientech víme jen to, co nám sami řeknou. A přeci jen se o některých věcech hovoří lépe do telefonu než osobně.
Na druhou stranu to může vést k tomu, že vám dotyčný může lhát.
V terapii obecně pracujeme vždycky s verzí příběhu, kterou nám řekne klient. Nemáme důvod mu nevěřit. Samozřejmě, občas se stává, že na začátku nám uvede nějaké množství užívané látky a v průběhu času „vyplave na povrch“, že to bylo trochu jinak. Ale i to je celkem pochopitelné. Někdy je pro dotyčného těžké přiznat i sám sobě, jak to s ním doopravdy je.
 
Kdo vám volá nejčastěji? Existuje někdo jako „typický uživatel“?

Neexistuje. Naši klienti se hodně liší. Volají nám jak lidé s velmi vysokým vzděláním, tak s velmi nízkým, z různých sociálních vrstev a různého věku, ženy i muži zhruba stejně, ale nejčastěji ve věku 31–40 let. U kouření je nejčastějším důvodem, proč chtějí přestat, jejich rodina. Zpravidla si začnou uvědomovat, že například nestačí dětem, nebo že už nemají tolik energie co dříve, a chtějí s tím něco dělat. U alkoholu je to pak nejčastěji obava, jestli na něm nejsou závislí. Zajímavou skupinou jsou lidé s duševním onemocněním, typicky depresí, úzkostí, ale i schizofrenií. Zjistili jsme, že „vychytáváme“ tyto lidi, kteří mají obavu vyhledat jinou službu či pomoc, takže zůstávají skryti.

Spolupracujete s konkrétními zdravotnickými zařízeními, například psychiatrickými ambulancemi či nemocnicemi?

V těsném kontaktu, že bychom jim mohli předat klienta, s nimi zatím nejsme. Oslovili jsme je s tím, že jsme jim i předávali nějaké letáčky s kontakty, ve kterých jsme jim naši službu představovali, ale bližší spolupráci jsme dosud nenavázali. Ono je dost těžké dostat se do systému, který je u nás nějak vybudovaný a funguje desítky let.
Co se nám ale občas stává, je, že nám zavolá lékař sám od sebe − má u sebe v ordinaci zrovna pacienta, který by chtěl pomoci s odvykáním, a ptá se nás, jestli pro něj něco můžeme udělat. Myslím si, že je to skvělý postup. Lékaři mají ze zákona povinnost alespoň krátké intervence u závislých, ale většina z nich na to nemá čas a možná si na to někteří ani netroufnou. Proto už jen fakt, že těmto pacientům předají kontakt na nás nebo nějakou jinou podobnou službu, která jim může s odvykáním pomoci, může lékařům ušetřit čas, a přitom splní svoji zákonnou povinnost.
Hodně nám také volají učitelé ze škol. Těm pak často předáváme kontakty na různé organizace, které se zabývají školeními, respektive různými programy zaměřenými na školy.

Kde se o vás tedy lidé dozvědí?

Úřad vlády ČR má vybudovánu pro každou jednotlivou adiktologickou problematiku webovou stránku: koureni-zabiji.cz, alkohol-skodi.cz, hazardni-hrani.cz. Lidé, kteří by chtěli další informace ohledně odvykání kouření, se mohou podívat na naše stránky www.bezcigaret.cz. A ti, kteří řeší problémy s alkoholem, mohou najít více informací na webu www.alkoholskodi.cz.
Na stránce www.bezcigaret.cz najdou zájemci dokonce i formulář, který je provede procesem zvažování a rozhodování spojeného se zanecháním kouření a doporučí jim i cesty pro odvykání. Mohou si v něm vyplnit, kolik cigaret vykouří, v jakých situacích a tak dále. Na konci se jim zobrazí hodnocení, jak na tom se svojí závislostí jsou, včetně základních rad, jaké přípravky by si měli případně zakoupit a podobně. Mohou si v něm naplánovat i svůj „den D“ a my je před ním ještě telefonicky kontaktujeme.
To je třeba další věc, kterou se lišíme například od Linky bezpečí a dalších podobných služeb – když se nám klient nedovolá, zavoláme mu zpět. Stejně tak když se rozhodne, že své odvykání přeruší nebo s ním ani nezačne, ale ozve se po čase znovu, že by to chtěl zkusit ještě jednou, nemusí nám znovu všechno říkat. Stačí, když nám sdělí své jméno nebo přezdívku, pod kterou chtěl, abychom si ho evidovali. V klientské kartě pak jednoduše vyhledáme, co nám už sdělil.
 

Stává se, že se lidé ozvou po čase znovu?
Ano. Ozývají se nám − i po třech letech − lidé, kteří nám volali již v roce 2016, kdy jsme začínali. Tehdy to třeba nedotáhli do konce nebo znovu s kouřením začali, ale teď by to s námi chtěli znovu zkusit.

Čím si to vysvětlujete?

Myslím si, že je to jednak tím, že jsme hodně empatičtí – to nám říkají i sami klienti, že se jim s námi díky tomu dobře spolupracuje. A za druhé se hodně zaměřujeme na  psychosociální podporu, která je u odvykání hodně důležitá.

Kolik lidí tvoří váš tým a jakých jsou profesí?

Nyní máme 15 konzultantů včetně mě. Vzděláním jsou to adiktologové, psychologové, ale i speciální pedagogové. Všichni jsme stejně vyškolení a všichni jsme stejně dobří. Pracujeme na směně ve dvou, od července ve třech. Protože se jedná o náročnou práci s lidmi, máme také vypracovaný program supervizí. Obrovskou výhodu pak vidím v tom, že jsme skvělý kolektiv lidí, kteří se rádi scházejí nejen v práci, ale i mimo ni.
 
Magda Hettnerová
redakce proLékaře.cz, proLékárníky.cz, proSestru.cz, uLékaře.cz

Doporučujeme

Čtěte více

Odstraňování molusek nemusí děti bolet

Zbavit se molusek není jednoduché. Jedná se totiž o vysoce nakažlivé onemocnění,...

Odstraňujte klíšťata správně a moderně

Ač se to může zdát někomu divné, i v odstraňování klíšťat vládnou módní trendy....

Odvykání drogové závislosti: připravte si dobrou strategii

Relaps neboli návrat k opětovnému užívání drog bohužel postihne velkou část...

Odvykání kouření – sám, s odborníkem, nebo s přípravky?

Až polovina kuřáků se pokusí odvykat bez pomoci, i přestože jde o tu nejméně...

Odvykání kouření je nakažlivé, přidejte se

Chcete-li skutečně přestat kouřit, je dobré nebýt na to sám. Výzkumy ukazují,...

Odvykání kouření pomocí náhradní nikotinové terapie – jak na to?

Nikotin je hlavní návykovou látkou v tabáku. Když zanecháte kouření, přestanete...

Odvykání kouření v těhotenství? Nesnadné, ale možné

Skončit s kouřením je obecně pro spoustu lidí problém, často dlouhodobý. A co...

Odvykání přes internet funguje i podle vědeckých studií

Současné možnosti odvykání kouření jsou velmi široké. Kuřák může v ideálním...

Odvykání ve dvou: staňte se nekuřáckým párem

Pokud se rozhodnete skoncovat s tabákem, ale jste právě v partnerském vztahu...

Odvykat i hubnout zároveň je možné. A efektivní!

Mnoho žen se nemůže odhodlat skončit s kouřením při pomyšlení na škody, jaké...

Odvykejte pomocí chytrých telefonů: tipy na užitečné aplikace

<p>Prostřednictvím chytrých telefonů brouzdáme po internetu, nakupujeme a seznamujeme...

Ohrožené poprsí

V České republice se ročně objeví kolem 5000 nádorů prsu a toto číslo každým...

Ohrožení pro astmatiky jménem pneumokoková infekce

Celosvětově na ně ročně zemře okolo milionu lidí. Nejvíce jsou ohroženi oslabení...

Ochrana kůže je samozřejmostí. To by mělo platit i pro oči.

Škodlivé účinky příliš silného slunečního světla mohou zvyšovat riziko šedého...

Ochrana proti početí napříč kontinenty

Hormonální antikoncepce obecně představuje třetí nejčastější způsob ochrany...

Ochrání nás hormony před infarktem?

Nejdříve dobrá zpráva – jste-li žena před menopauzou, nehrozí vám infarkt či...

Ochranné faktory v opalovacích krémech – fakta a fikce

Snahu o ochranu kůže před slunečními paprsky můžeme v historii lidstva vystopovat...

Ochranný plášť spermií – zachrání muže od neplodnosti?

<p>První výsledky nové studie ukazují, že některým neplodným mužům by mohl pomoci...

Ochranný vliv venkovského života na rozvoj atopie

Dětství prožité na venkově na statku chrání proti atopii. Autoři zkoumali vliv...

Ochranný vliv venkovského života na rozvoj atopie v Mongolsku

Autoři zkoumali vliv venkovského prostředí v Mongolsku a vliv přestěhování z...

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS##MICRODATA#