Mají malí muži komplex? Záleží na přístupu okolí
Mnoho malých mužů, kteří se v životě povznesli nad průměr a něčím na sebe upozornili, je automaticky podezíráno z napoleonského komplexu.
Heightismus, diskriminace podle výšky
Mnoho malých mužů, kteří se v životě povznesli nad průměr a něčím na sebe upozornili, je automaticky podezíráno z napoleonského komplexu. Jinými slovy, svých úspěchů prý dosáhli hlavně z touhy dokázat svému okolí, že i při malém vzrůstu mohou udělat velké věci. Tyto a podobné úvahy jsou podle některých odborníků projevem dalšího svébytného druhu diskriminace, takzvaného "heightismu". Někomu může vznik nového typu diskriminace vedle již existujícího rasismu, sexismu a ageismu připadat poněkud umělý. Předsudky vůči mužům podprůměrné výšky však v sobě zakořeněné pravděpodobně máme.
Nejen selský rozum, ale i některé sociologické průzkumy ukázaly, že muži malého vzrůstu jsou méně placeni a hůře se uplatňují na trhu práce. Tato v souhrnu pesimistická statistika může být u každého jednotlivce způsobena dvěma různými věcmi. Buď je podprůměrná kariéra způsobena skutečnou diskriminací ze strany zaměstnavatelů, šéfů a celé společnosti, nebo je na vině malé sebevědomí malého muže a z toho plynoucí malá schopnost prosadit se. Velmi pravděpodobně zde působí oba tyto faktory zároveň.
U dospělých diskriminace, u chlapců šikana
Malí chlapci se častěji než jiní stávají obětí šikany a tato šikana je může samozřejmě negativně ovlivnit na celý život. Je především na rodičích, aby dokázali ve svém dítěti malého vzrůstu vypěstovat zdravé sebevědomí a co nejúčinněji ho ochránili před nebezpečím šikany. Na skutečnost, že je naše dítě ve škole šikanováno, nás mohou upozornit typická varovná znamení: rozbité školní pomůcky, potrhané či špinavé oblečení nebo bývalí kamarádi, kteří se s naším dítětem přestali přátelit bez zjevného důvodu. Na šikanu nás mohou u chlapce upozornit i náhlé změny nálady, zamlklost nebo zhoršení školních výsledků. Každý případ šikany je nutné okamžitě řešit podle závažnosti s třídním učitelem dítěte, případně dalšími institucemi.
Kromě vrstevníků dítěte formují jeho sebevědomí zásadním způsobem rodiče. Právě jejich každodenní hodnocení a přístup je jedním ze základních kamenů, na kterém dítě utváří svůj obraz vnímání sebe sama. Každý rodič by měl dobře zvážit každé použití výrazů jako „nemehlo“, „hlupák“ nebo „idiot“. Hodnocení dítěte by mělo být povzbuzující, ale zároveň realistické. Nepřiměřená dlouhodobá chvála může být stejně škodlivá jako neustálé podceňování.
(vek)
Zdroje: Harper B.: Beauty, stature and the labour market: a British cohort study. London Guildhall University, 1999: essex.ac.uk
Nossaonline.org: nossaonline.org