Kuřáci se při nákupu cigaret řídí barvou krabičky
Tabákové koncerny musely přestat značit krabičky cigaret matoucími názvy typu "light" nebo "mild". Slovní označení ale není to jediné, co cigarety dělá v očích kuřáků "lehkými".
Studie provedená na osmi tisících kuřáků napříč Spojenými státy, Kanadou, Velkou Británií a Austrálií ukazuje, že většinu kuřáků ovlivňuje při výběru i barva cigaretové krabičky.
Kuřáci věří barevnému označení
Barvy obecně vyvolávají v lidech různé pocity. Jestliže bílá je obvykle spojována s nevinností, červená s černou představují spíše ohrožení. Spojí-li se psychologie barev se skutečností, že výrobci různých značek cigaret po mnoho let používaly stejný barevný vzorec, tedy bílou, modrou či zlatou pro „lehké“ a červenou pro „těžké“ cigarety, vytvoří se v mysli kuřáků pevné propojení. Proto si velká většina kuřáků ani nevšimla, že z krabiček vůbec nějaké označení zmizelo. Už dávno se totiž při výběru cigaret kuřáci řídili spíše barvou.
Stále ještě nezbořené mýty
Studie odhalila další tradované nepravdy, kterým lidé přes veškerý apel zdravotníků věří. Nejčastěji se u oslovených kuřáků objevovaly následující mýty:
- "slim" cigarety jsou zdravější,
- filtry snižují zdravotní riziko,
- nikotin je zodpovědný za vznik rakoviny,
- čím jemnější je chuť tabákového kouře, tím méně zdraví nebezpečná cigareta je.
Zdá se, že změnit dosavadní přemýšlení mnoha miliónů kuřáků vůbec není jednoduché. Přesto už přijatá legislativní opatření týkající se boje proti tabáku přinesla jednoznačně příznivé výsledky. Naštěstí se tedy o boji s větrnými mlýny rozhodně mluvit nedá.
(veri)
Zdroj: www.sciencedaily.com