Zapomínáte? Nelitujte se a paměť trénujte!
Nácvik kognitivních funkcí – tak se odborně nazývá způsob, jak probudit mozek z letargie. Máte-li potíže s pamětí nebo myšlením, rozhodně tuto metodu vyzkoušejte. Na lekcích vedených odborníky nejen procvičíte hlavu, ale užijete si i spoustu zábavy.
Dříve se považovalo za normální, že stárnoucí nebo dlouhodobě nemocný člověk ztrácí kognitivní funkce. Tedy že si hůře pamatuje, těžko se učí, obtížně řeší logické problémy. U pokročilejších ročníků se to řešilo obvykle konstatováním „má, chudák, sklerózu“, u mladších pak „je to kvůli nemoci“. Tyto časy už jsou ale dávno za námi. V dnešní době umíme paměť i myšlení významně podpořit a zlepšit. Jednak za pomoci léků, jednak speciálním cvičením. Je vedeno odborně školeným terapeutem (trenérem paměti) a pomáhá zapojovat nejdůležitější okruhy v mozku. Tím podporuje schopnosti klientů vybavovat si věci a logicky myslet.
Jak se bystří smysly
Obvykle má trénink paměti podobu skupinové lekce, během které se střídají různě zaměřené úkoly. Nejde o nic těžkého, vše se dá vyřešit snadno. Účastníci lekcí si navzájem pomáhají, inspirují se a terapeut je za dobrý výkon chválí či v případě potřeby poradí. Pro představu se podívejte na jednu z mnoha možností programu kognitivního tréninku.
- Na začátku terapeut v krátkosti a jednoduše vysvětlí různé metody, jak si zapamatovat vjemy, třídit je nebo rozlišovat. Může zmínit nějaké zajímavosti, třeba z historie.
- Pak přistoupí k praktickému cvičení. Klienti dostanou 15 obrázků, které si mají prohlédnout. Po uplynutí časového úseku se snaží vyjmenovat obrázky zpaměti.
- Dalším úkolem může být třeba rozdělit seznam několika desítek předmětů do skupin – např. na věci z domácnosti, zvířata, jídlo a dopravní prostředky. Po splnění zadání provede terapeut spolu se všemi klienty zkoušku úspěšnosti.
- Jako domácí úlohu dostanou účastníci zapsat co nejvíce českých přísloví, na která si vzpomenou.
- Zajímavým tipem je pak například sepisování všemožných nápadů, které klienti dostanou v noci, když se vzbudí.
Forma různá, zábava stejná
Obsah lekcí se může lišit podle zkušeností daného lektora, jedno však zůstává společné: úkoly jsou sestavovány tak, aby byly zábavné, a každý správně vyřešený příklad je úspěch, který ocení odborník i kolegové. Stimulačně na klienty působí nejen cvičení samotné, ale i kontakt s dalšími osobami, které mají stejné problémy. Už samotná nutnost dostavit se ve stanovený čas na správné místo je pro některé z nich výzvou a potřebným cvičením soběstačnosti.
(pez)
Zdroj: www.nudz.cz