Příznivé a nepříznivé účinky alternativních přípravků při hojení ran
Mnozí pacienti používají při hojení ran různé doplňkové a alternativní přípravky, které mohou příznivě nebo naopak nepříznivě ovlivňovat terapeutický proces. Chirurgové a dermatologové by se měli seznámit s účinky nejčastěji používaných přípravků a využít tyto poznatky pro spolupráci s pacientem a pro dosažení lepších výsledků léčby.
Dermatologové z amerického Bostonu provedli průzkum publikovaných studií v databázi PubMed, které byly věnovány doplňkovým a alternativním přípravkům při léčbě ran po dermatologických a chirurgických zákrocích.
Hodnotili účinnost přípravků používaných v těchto studiích na hojení ran, jejich protizánětlivé působení a případné nepříznivé účinky. Výsledky ukázaly, že pacienti používají velmi širokou škálu alternativních přípravků. Mezi produkty, u nichž byl alespoň částečně prokázán přínos, patří bromelin, med, propolis, arnika, vitamin C, bioflavonoidy, heřmánek, gel z Aloe vera, výtažek z hroznových semínek, zinek, kurkuma, měsíček, sladkovodní řasa Chlorella, levandulový olej a pupečník asijský (gotu kola). Tyto produkty podle zahrnutých studií podporovaly hojení ran, zmírňovaly otok a vykazovaly protizánětlivé účinky.
Nežádoucí účinky jednotlivých produktů zahrnovaly inhibici trombocytů, kontaktní dermatitidu a vzácně i systémovou toxicitu. V řadě případů se ovšem jednalo o malé studie s nedostatky v metodice. Vzhledem k velkému množství přípravků nemohl průzkum pokrýt všechny dostupné produkty.
I přes svá omezení tato studie ukázala, že by se dermatologové a chirurgové měli seznámit s potenciálním přínosem a možnými nežádoucími účinky alespoň některých nejčastěji používaných alternativních přípravků na hojení ran a využít je ve spolupráci s pacientem k lepšímu terapeutickému účinku a zmírnění komplikací při hojení ran.
(zza)
Zdroj: Reddy KK, Grossman L, Rogers GS. Common complementary and alternative therapies with potential use in dermatologic surgery: Risks and benefits. J Am Acad Dermatol 2011(Sep 2). [Epub ahead of print]