Dva měsíce nouzového stavu: Jak funguje organizace EDA?
Už dva měsíce musí nezisková organizace EDA fungovat dálkově, přitom raná péče, již organizace poskytuje, je služba, která potřebuje především přímý kontakt s dítětem a jeho rodinou. I proto je aktuální období pro všechny velkou zkouškou.
„Je pravda, že tato doba pro nás není vůbec jednoduchá. Je to poprvé v celé historii, kdy zažíváme něco podobného. Rodinám ale chceme pomáhat i nyní, a tak to děláme na dálku,“ začíná přibližovat práci rané péče Petra Mžourková, ředitelka organizace EDA a pokračuje: „Raná péče je ze zákona především službou terénní, takže pro nás nouzový stav znamenal okamžité přerušení veškerých konzultací a návštěv poradkyní přímo v rodinách.“
Raná péče EDA tak musela přejít do online světa. „Konzultace jsme začali provádět přes telefony, maily, ale také přes Skype. Poradkyně rodičům pomáhají vyznat se v podmínkách pro přidělení sociálních dávek nebo v nabídce pomoci ze strany nadací, doporučují jim vhodné pomůcky, dodávají nápady na činnosti s dětmi,“ popisuje Jana Ježková, vedoucí služby Rané péče EDA.
Nezisková organizace EDA si sama provedla průzkum mezi klienty rané péče. Ten se například věnoval zájmu o služby rané péče v období, kdy se začnou uvolňovat přísná epidemiologická opatření. Nyní má organizace 221 klientů a zájemců o službu. „Zpět se nám vrátilo prozatím 178 dotazníků a nyní analyzujeme data. Už dnes ale víme, že zájem o naše konzultace je značný. A to nejen o ambulantní, ale i o terénní v místě bydliště klientů. O návštěvu poradkyně v průběhu května a června projevilo zájem přes 70 % klientů,“ popsala Mžourková.
Jak to tedy bude nadále? „Od 11.května rozjíždíme intenzivně vstupní jednání se zájemci o službu, kterých je téměř čtyřicet. Nabízíme každý den tři termíny. Všechno ale bude záležet na domluvě s rodinami,“ vysvětluje Ježková.
A právě rodiny jsou pro neziskovou organizaci EDA nyní hnacím motorem. Od klientů totiž přicházejí krásné vzkazy: „Moc děkuji naší poradkyni paní Skalické za videohovory, které v tuto chvíli považuji za skvělé řešení.“ Nebo „I v této době naše poradkyně funguje skvěle - vždy poradí a myslí i na zdravého sourozence. Moc nám pomohla zvládnout tuto dobu. Děkujeme!!!” Taková zpětná vazba je pro nás nejen odměnou, ale především motivací k udržení kvality služeb i v následujícím období, které pro neziskový sektor určitě nebude jednoduché," citovala některé vzkazy Mžourková.
Zdroj:
Tisková zpráva neziskové organizace EDA, z. ú., z 5. 5. 2020