Aspergerův syndrom
Dobrý den, náš syn bude mít v červnu 2015 šest let a v září nastupuje do první třídy. Má velmi vyvinutou slovní zásobu a je velmi komunikativní. Přesto se nám zdá, a rovněž tak to na něm pozorují učitelky z mateřské školy, že je "jiný" než ostatní děti. Několikrát nám bylo paní učitelkou řečeno, že má náš syn "svůj" svět. Od cca 3 let upřednostňuje technické vymoženosti, doslova miluje roboty, lego a podobné věci. Co se hraní týče, je naprosto samostatný, nepotřebuje k tomu nikoho. Je velmi tvůrčí, má velkou představivost a spoustu nápadů (vše v rámci techniky - roboti, elektronika). Nejraději si nechává předčítat knihy z oblasti vědy a techniky (vynálezy, jak věci fungují, vesmír atd.), encyklopedie atp. Rád hovoří o tom, co vyrobil, jak to funguje a co sám jednou vynalezne. Rád se všem chlubí vším, co má nového (zejména hračky). Rád navazuje kontakty s lidmi a vykládá jim o tom, co ho baví. Abecedu (velká písmena) zvládl v necelých dvou letech. Dnes již pozná i malá písmena a když se mu chce, dokáže přečíst i slova. Do čtení ho však nechci nutit, protože nechci aby se ve škole nudil. Bez problémů dokáže napočítat min. do stovky. Zvládá sčítání a odčítání do 10, a teď začíná i přes 10. Sčítání a odčítání ho nikdo nemusel učit, má zájem sám. Má (zatím) schopnost velmi dobře přijímat nové informace a dál je prezentovat. Když vykonává nějakou činnost, tak mu záleží na tom, aby to bylo dokonalé. Když to dokonalé není, tak to obvykle zničí (např. rozbije si to, co vytvořil z Lega, začmárá obrázek). Co se týká poslušnosti, tak s tou bojujeme. Většinu "příkazů" opakujeme mnohokrát a často bez odezvy. Máme pocit, že nás neslyší, ale když se ho zeptáme, co jsme mu říkali, tak to skoro vždycky zopakuje. Takže nás prostě ignoruje. Z toho mám největší obavy, jak se toto jeho chování bude projevovat ve škole a při plnění úkolů. Jinak je velmi mazlivý, láskyplný a hodný, a to i vůči jiným lidem (i dětem). Na otázku Aspergerova syndromu mě navedlo synovo chování, kdy syn trvá na tom, aby při svlékání oděvu, bylo nejdříve sundáno tričko a až poté kalhoty a při oblékání zase naopak, tedy nejdříve spodní části oblečení (slipy, kalhoty) a až poté tričko atd. Jakmile se nám podaří udělat v tomto postupu změnu, rozčiluje se a je schopný se i rozbrečet. A když mu nejdříve oblečeme tričko a pak kalhoty, tak se prostě vztekle celý svlékne a musí to udělat po svém, tedy nejdříve kalhoty a poté tričko. Zajímalo by mě, zda by se opravdu mohlo jednat o nějakou poruchu osobnosti a na koho bychom se případně měli obrátit. Moc děkuji za odpověď. Jiřina
PhDr. Sylvie Navarová
Specializace: Psychologie, Psychoterapie Pracoviště: PhDr. Sylvie Navarová
Dobrý den, paní Jiřino,
z Vámi uvedeného je AS možné. Je potřeba si uvědomit, že nejde ...